home

company

activities

contact

downloads

      The company


Shipit organiseert multimodaal transport. Als extern logistiek manager gaan wij voor onze klanten de meest efficiŽnte wijze van transport zoeken. 

Alternatieve transportmodi zoals binnenvaart, spoor en kustvaart worden daarbij maximaal benut. Shipit is een snel groeiende, dynamische organisatie. Wij onderscheiden ons door zeer klantgericht, met grondige kennis van zaken de beste transportoplossingen uit te voeren. 

Om onze klanten op verschillende niveauís optimaal te bedienen, investeerde Shipit de laatste jaren fors in haar organisatie, IT-systemen, vastgoed en schepen.
Shipit werd eind 2003 opgericht, de initiatiefnemers waren Jan DíHaeyer en Jan Goderis. Het duo ontmoette elkaar tijdens een aanvullende MBA-opleiding, alwaar het idee is ontstaan om bedrijven een multimodaal concept te gaan aanbieden.

Vanaf de eerste dag kreeg Shipit de gewaardeerde morele en financiŽle steun van de familie Aertssen, die in 2005 ook inschreef in een eerste kapitaalsverhoging.

De eerste activiteit die werd ontwikkeld was Bulk&Projects, waarbij ten behoeve van de grote aannemers de logistiek van grote infrastructuur-, sanerings- en baggerwerken wordt verzorgd. In deze niche mag Shipit zich marktleider noemen, en deze activiteit is nog steeds sterk groeiende.

Naar aanleiding van de opening van het Deurganckdok, de nieuwste tijgebonden containerterminals, ontstond vanaf 2005 in samenwerking met P&O Ports (heden DP World) de containeractiviteit. 

Shipit werkte initieel louter als tussenpersoon, zij beheerde geen activa maar kon door haar inventieve logistieke oplossingen een mooie klantenportefeuille opbouwen waarvoor grote hoeveelheden stortgoederen en containers werden vervoerd. 

Na enkele jaren van snelle groei was de ambitie om de waarde van de vennootschap te verankeren via investering in vaste activa. Hiertoe werd ingeschreven als kandidaat concessionaris voor een terrein van 12,8 hectare in de Antwerpse haven. 

Deze concessie werd toegewezen in 2008. Ten behoeve van de aanzienlijke investeringen in vastgoed die hier vereist waren, was het nodig om de fundamenten van de vennootschap te verstevigen en werd een tweede kapitaalsverhoging uitgeschreven.

De gewaardeerde financiŽle partners DG Infra Plus en Rent-A-Port traden in 2008 toe in het kapitaal van de vennootschap.

Naast het verschaffen van de nodige middelen voor de zware investeringen, brachten de financiŽle aandeelhouders Shipit op een hoger niveau op administratief, juridisch en financieel vlak.

In 2009 werd Fluviant NV (zusterfirma) opgericht voor investeringen in varende activa. Deze binnenvaartrederij kent ook een gestage groei als bevrachter en scheepseigenaar.

In 2010 werd de eerste fase van de terminal op havennummers 1610-1616 in gebruik genomen. In 2013 werd de tweede fase gerealiseerd. 

Shipit opereert heden een trimodale terminal van circa 8 hectare, waarvan circa 3 hectare nieuwbouw magazijnen. Door de unieke ligging (op een steenworp van het Deurganckdok) en de uitbreidingsmogelijkheden is deze terminal een zeer strategische investering. Op deze terminal stuffen en strippen we containers, en worden er hoofdzakelijk hoogwaardige goederen gestockeerd.

Op het vlak van intraportuaire containertransporten in de Antwerpse haven bestond er sinds 2009 een tijdelijke vereniging tussen Shipit, Euroports en CEM, waarbij de vloot containerschepen gezamenlijk werd gepland. In 2013 werd deze samenwerking finaal bevestigd door de oprichting van joint venture Antwerp Port Shuttle NV. In deze niche is APS marktleider.

De totale omzet van al onze activiteiten is van 2008 tot 2013 vervijfvoudigd. 
In diezelfde periode werd circa 12 miljoen euro geÔnvesteerd.




Copyright © 2013
Any copying or reproduction is strictly prohibited